The Effect of the PQ4R Model Assisted by E-Book Application Sway Students' Scientific Literacy Excretion System Materials for Class XI MAN Palangka Raya City

Authors

  • Achmad Zaini IAIN Palangka Raya
  • Ayatusa'adah Ayatusa'adah IAIN Palangka Raya
  • Ridha Nirmalasari IAIN Palangka Raya

Abstract

This research is based on learning conditions in class XI MAN Palangka Raya City which still uses discussion and lecture models that are less able to improve scientific literacy skills. This research aims to determine the effect of the PQ4R model assisted by e-books using the sway on the scientific literacy of XI grade students of MAN PalangkaRaya City in the matter of the excretory system. The design used in this research is in the form of a quasi-experimental and the form of the design is divided into 2 groups, namely the experimental group and the control group, also called the Non-equivalent Control Group Design, and uses descriptive quantitative calculations. The sample in this research has a total of 67 students which includes, XI MIPA 3 totaling 33 students in the experimental class, and XI MIPA 4 totaling 34 students in the control class.is purposive sampling. The scientific literacy data collection method was taken from the results of the scientific literacy test. The results of the research using an independent sample t-test analysis showed that there was an effect of the PQ4R model assisted by e-book application Sway on the scientific literacy of class XI MAN Palangka Raya students on the excretory system material with a value of tcount > ttable, which is 5,319 > 5,299 .learning model supported by the Sway e-book application PQ4R can improve scientific literacy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustin, M., Ibrahim, M., Kasiyun, S., & Ghufron, S. (2021). Keefektifan Penggunaan Microsoft Office Sway dalam Memengaruhi Motivasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3250–3259.

Ardian, S., Hasanah, W. K., & Rana, F. I. (2020). Pemanfaatan Microsoft Sway dan Microsfot Form Sebagai Media Interaktif Dalam Pembelajaran Sejarah. Pendidikan Sejarah Dan Ilmu Sejarah, 3(2), 66–74.

Arief, M. K. (2015). Penerapan Levels Of Inquiry Pada Pembelajaran IPA Tema Pemanasan Global Untuk Meningkatkan Literasi Sains. Edusentris, 2(2), 166–176.

Aryani, Ade Kirana & Suwono, H. & P. (2016). Profil Kemampuan Literasi Sains Siswa SMPN 3 Batu. Seminar Nasional Pendidikan IPA Pascasarjana, 847–855.

Faradita, M. N. (2019). Peningkatan Hasil Belajar IPA Di SD Dengan Menggunakan Metode PQ4R. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 3(1), 7–13.

Febryana, Noor Eka & Septiana, Nurul & Rohmadi, M. (2021). Literasi Sains Siswa Kelas IX dengan Implementasi Media Pembelajaran Berbasis eXe Learning Pada Materi Pewarisan Sifat. Bioeduca: Journal of Biology Education, 3(1), 60–70.

Febryana, N. E. (2020). Sikap Ilmiah dan Literasi Sains Peserta Didik Menggunakan Model Pembelajaran Nature of Science (NoS) Berbantuan e-book Online Pada Materi pewarisan sifat kelas IX MTs Muslimat NU Palangka Raya. Prosiding Seminar Biotik, 405–419.

Gherardini, M. (2016). Pengaruh Metode Pembelajaran Dan Kemampuan Berpikir Kritis Terhadap Kemampuan Literasi Sains. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(2), 253–264.

Haris, D. (2011). Panduan Lengkap E-book Strategi Pembuatan & Pemasaran E-book. Jakarta: PT. Buana Ilmu Populer.

Kusmana, A. (2017). E-learning dalam Pembelajaran. Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 14(1), 35–51.

Lestari, A., Darussyamsu, R., Farma, S., & Syamsurizal, S. (2019). The Influence of the Cooperative Learning Model PQ4R Type Containing Science Literacy on Students Learning Competencies of Ecosystem Material at SMA Negeri 1 Baso. Jurnal Atrium Pendidikan Biologi, 4(4), 52. https://doi.org/10.24036/apb.v4i4.7199

Mahyaeny, M. (2018). Penerapan Strategi Pq4R Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Ipa Kelas Vii-1 Smpn 4 Mataram. Jurnal Pijar Mipa, 13(1), 79–81.

Novili, W. I., Utari, S., Saepuzaman, D., & Karim, S. (2017). Penerapan Scientific Approach dalam Upaya Melatihkan Literasi Saintifik dalam Domain Kompetensi dan Domain Pengetahuan Siswa SMP pada Topik Kalor. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 8(1), 57–63.

Noviyanti, T. &, Supriyanto, & & Joharman. (2015). Penerapan Pembelajaran Strategi PQ4R Dalam Peningkatan Pembelajaran IPS KELAS V SD Negeri Karangasem 02. Kalam Cendekia, 3(3), 1–8.

Odja, A. H & Payu, C. S. (2014). analisis kemampuan awal literasi sains siswa pada konsep ipa. Prosiding Disajikan Dalam Seminar Nasional Kimia, 40–47.

OECD. (2015). PISA 2015 Framework. Oecd, March 2015, 52. https://doi.org/10.1177/0022146512469014

Partami, K., Arnyana, I. B. P., & Putrayasa, I. B. (2021). Pengaruh Implementasi Pendekatan Saintifik Dengan Metode Pq4R Terhadap Minat Literasi Humanistik Dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SD Gugus II Tejakula Tahun Pelajaran 2019/2020. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 5(1), 126–138.

Pertiwi, U. D., Atanti, R. D., & Ismawati, R. (2018). Pentingnya Literasi Sains Pada Pembelajaran Ipa Smp Abad 21. Indonesian Journal of Natural Science Education (IJNSE), 1(1), 24–29. https://doi.org/10.31002/nse.v1i1.173

Purwanto, N. (2013). Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi pengajaran. Bandung: Rosda Karya.

Sary, Y. N. E. (2018). Buku Mata Ajar Evaluasi Pendidikan. Sleman: Deepublish.

Septikasari, R., & Frasandy, R. (2018). Keterampilan 4C Abad 21 Dalam Pembelajaran Pendidikan Dasar. Jurnal Tarbiyah Al Awlad, VIII, 107–117.

Subaidah, T., Muharrami, L. K., Rosidi, I., & Ahied, M. (2019). Analisis Kemampuan Literasi Sains Pada Aspek Konteks Dan Knowledge Menggunakan Cooperative Proplem Solving (Cps) Dengan Strategi Heuristik. Natural Science Education Research, 2(2), 113–122.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Usmadi, U. (2020). Pengujian Persyaratan Analisis (Uji Homogenitas Dan Uji Normalitas). Inovasi Pendidikan, 7(1), 50–62.

Waskitorini & Arifendi, R. F. (2021). Pemanfaatan Media Sway Dalam Pembelajaran Daring Untuk Meningkatkan Semangat Belajar Siswa. Intelegensi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 127–132.

Yuliati, Y. (2017). Literasi Sains dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Cakrawala Pendas, 3(2), 21–28.

Zakaria, M. R., & Rosdiana, L. (2018). Profil Literasi Sains Peserta Didik Kelas VII Pada Topik Pemanasan Global. Pensa: Jurnal Pendidikan Sains, 6(2), 170–174

Downloads

PlumX Metrics

Published

2022-09-26

How to Cite

Zaini, A., Ayatusa’adah, A., & Nirmalasari, R. (2022). The Effect of the PQ4R Model Assisted by E-Book Application Sway Students’ Scientific Literacy Excretion System Materials for Class XI MAN Palangka Raya City. Science Education and Application Journal, 4(2), 112–120. Retrieved from http://jurnalpendidikan.unisla.ac.id/index.php/SEAJ/article/view/677