Analysis of Additional Teaching Materials for 8th Grade Junior High School

Authors

  • Sinta Kumala Sari STKIP Modern Ngawi
  • Arifian Dimas STKIP Modern Ngawi

DOI:

https://doi.org/10.30736/seaj.v4i2.580

Abstract

This study aims to examine the need for additional teaching materials for science learning among students at MTs Negeri 2 Ngawi. This study uses a research and development method known as Research and Development (RnD). This research development model was adapted from the development of 4D-Models (define, design, development, and dissemination). The subjects in this study were class VIII students of MTs Negeri 2 Ngawi. Observations on science learning, interviews with teachers and students, and the distribution of questionnaires on the need for additional teaching materials indicate that in addition to the textbooks already owned by students, additional teaching materials are also needed according to the characteristics of students. The textbooks owned by students also have several shortcomings, ranging from the limited material presented and the lack of experimental exercises. This research was conducted to explore the analysis of student needs and classroom conditions to find solutions for the development of teaching materials to be used. The results of this study can be concluded that students need teaching materials that allow them to conduct direct experiments to receive the material effectively.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sinta Kumala Sari, STKIP Modern Ngawi

Program Studi Pendidikan IPA STKIP Modern Ngawi

References

Andi, P. (2011). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press.

Anggraeny, I. M., & Devy. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Pembelajaran Menulis Cerita Berbasis Pendekatan Proses Bagi Siswa SMP. Journal Ling Tera, 3(1), 1-8.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Astuti, Y. P. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Group Investigation dengan Advance Organizer Untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Keterampilan Pemecahan Masalah pada Siswa SMP. JIP : Jurnal Inovasi Pendidikan, 1(2), 83-90.

Darmawan, D. (2011). Teknologi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Daryanto. (2013). Menyusun Modul, Bahan Ajar Untuk Persiapan Guru Dalam Mengajar. Yogyakarta: Gava Media.

Efendhi, E. S. (2014). Pengembangan Bahan Ajar Buku Berjendela Sebagai Pendukung Implementasi Pembelajaran Berbasis Scientific Approach pada Materi Jurnal Khusus. Jurnal Pendidikan Akuntasnsi, 2(2), 1-6.

Harijanto, M. (2007). Pengembangan Bahan Ajar Untuk Peningkatan Kualitas Pembelajaran Program Pendidikan Pembelajaran Sekolah Dasar. Jurnal Didaktika, 1(1), 216-226.

Hosnan, M. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual Dalam Pembelajaran Abad 21, Kunci Sukses Implementasi Kurikulum 2013. Bogor: Ghalia Indonesia.

Indrawini, T., Amirudin, A., & Widiati, U. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Subtema Ayo Cinta Lingkungan Untuk Siswa Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan.

Krismawati, N. U., Warto, & Suryani, N. (2018). Analisis Kebutuhan pada Bahan Ajar Penelitian dan Penulisan Sejarah di Sekolah Menengah Atas (SMA). BRILIANT: Jurnal Riset dan Konseptual, 300-311.

Kristiyaningsih, A. (2015). Analisis RPP Aspek Fasilitas dan Sumber Belajar Sebagai Implementasi Kurikulum 2013 Oleh Guru IPA di MTs Negeri Surakarta II Tahun Pelajaran 2014/2015 [PhD Thesis]. Diperoleh dari http://eprints.ums.ac.id/

Kurniawan, K. (2005). Panduan Penulisan Buku Ajar. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Lestari, I. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kompetensi. Padang: Akademia Permata.

Munggaran, R. (2012). Pemanfaatan Open Source Software Pendidikan Oleh Mahasiswa dalam Rangka Implementasi Undang-Undang No. 19 Tahun 2002 Tentang Hak Cipta Intelectual Property Rights [PhD Thesis]. Diperoleh dari http://eprints.ums.ac.id/

Muslim, & Bellen. (2001). Orientasi Program Manajemen Berbasis Sekolah (MBS). Jakarta: Unesco,-Unicef-Depdiknas.

Ningrum, I. E., & Suparman. (2018). Analisis Kebutuhan Bahan Ajar Matematika Berpendekatan Kontekstual. Prosiding Seminar Nasional Etnomatnesia (pp. 698-701). Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Ningsih, P. H. (2015). Pengaruh Penggunaan Modul dan Penggunaan Buku Paket Terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran IPS Siswa Kelas V SDN Sukabumi 10. JPPI, 9(2), 1210-1218.

Novauli, F. (2013). Kompetensi Guru Dalam Peningkatan Prestasi Belajar Pada SMP Negeri Dalam Kota Banda Aceh. Jurnal Administrasi Pendidikan, 3(1), 46-67.

Nuha, U., Amin, M., & Lestari, U. (2016). Analisis Kebutuhan Buku Ajar Berbasis Penelitian Materi Filogenetik Molekuler untuk Mahasiswa S1 Pendidikan Biologi Universitas Jember Berdasarkan Model Pengembangan ADDIE. Jurnal Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(9), 1791-1796.

Pentury, H. J. (2017). Pengembangan Literasi Guru PAUD Melalui Bahan Ajar Membaca, Menulis dan Berhitung di Kecamatan Limo dan Cinere. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 14-21.

Puspitaningsih, F., & Febrianto, R. (2019). Kebutuhan Buku Ajar Evaluasi Pembelajaran Mahasiswa STKIP PGRI Trenggalek. Seminar Pendidikan dan Pengajaran (SEMDIKJAR) 3 (pp. 378-382). Kediri: Universitas Nusantara PGRI Kediri.

Retnawati, H. (2017). Improving Understanding Of Research Methodology and Self Regulated Learning Through Blog Project. Cakrawala Pendidikan, 36(2), 180-191.

Rosilia, P., Yuniawatika, & Murdiyah, S. (2020). Analisis Kebutuhan Bahan Ajar Siswa di Kelas III SDN Bendogerit 2 Kota Blitar. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 125-137.

Smith, N. (2010). History Teacher's Handbook. London: CPI Antony Rowe.

Supriadi, O. (2013). Profesi Kependidikan. Yogyakarta: Laksbang.

Susilana, R., & Riyana, C. (2007). Media Pembelajaran: Hakikat Pengembangan, Pemanfaatan dan Penelitian. Bandung: Wacana Prima.

Thiagarajan, Sivasailam, & dkk. (1974). Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children. Washinton DC: National Center for Improvement Educational System.

Widiyoko, E. P. (2012). Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Yuliarti, Y. (2016). Pengembangan Buku Ajar Mata Kuliah Bahasa Indonesia Untuk Mahasiswa STMIK Palangka Raya. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi, 2(2), 76-95.

Downloads

PlumX Metrics

Published

2022-09-26

How to Cite

Sari, S. K., & Dimas, A. (2022). Analysis of Additional Teaching Materials for 8th Grade Junior High School. Science Education and Application Journal, 4(2), 87–95. https://doi.org/10.30736/seaj.v4i2.580