Mathematics Learning Using Japanese Multiplication Method (JAMED) Solving Multiple Problems Class III Basic Education Students

Authors

  • Fetty Nuritasari Universitas Madura
  • Septi Dariyatul Aini
  • Chairul Fajar Tafrilyanto
  • Sri Indriati Hasanah
  • Ema Surahmi

DOI:

https://doi.org/10.30736/voj.v6i2.1027

Keywords:

Multiplication Abilities, JAMED Media, A-B-A Design

Abstract

This research examines whether the multiplication abilities of third-grade students in Pamekasan improve before, during, and after using JAMED media for mathematics instruction. The study aims to assess the students' multiplication skills across these three stages, analyzing any observed improvements. The research employs a single subject experimental method with an A-B-A design, using action tests for data collection. The subject is a third-grade student with the initials AW. Findings show that the student’s multiplication ability was very low in the initial baseline (A1), improved to a sufficient level during the intervention (B), and reached a high level in the final baseline (A2). This indicates a significant positive impact of JAMED media on the student's multiplication skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alex Sobur. (2006). Analisis Teks Media Suatu pengantar untuk Analisis Wacana, Analisis semiotic, dan Analisis framing. Bandung: Remaja Rosdakaarya

Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Pendidikan Tinggi Direktorat Ketenagaan.

Asrori. (2020). Psikologi pendidikan pendekatan multidisipliner. Jakarta Tengah: CV. Pena Persada.

Asyhar Rayanda. (2011). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada Press.

Barus, U. & Suratno. (2015). Pemanfaatan candi bahal sebagai media pembelajaran alam terbuka dalam proses belajar mengajar. Medan: Perdana Mitra Handalan.

Fugisawa Rikitarou, Sugaku Kyoujyuhou Kougi Hikki, Dainihonn Tosyo, 1900.

Nuryanto, H. (2012). Sejarah Perkembangan Teknologi Informasi dan Komunikasi. Jakarta timur: PT balai pustaka.

Hidayah, N. (2016). Pengaruh Penggunaan Teknik Cross-Line Terhadap Pemahaman Konsep Matematika Pada Materi Perkalian Kelas III SDN Cempaka Putih 01 Ciputat Tahun Ajaran 2016-2017. Skripsi. Jakarta: Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.

Musfiqon. (2012). Pengembangan Media Dan Sumber Belajar. Jakarta: PT. Prestasi Pustakarya.

Ramlah, R., Firmansyah, D., & Zubair, H. (2015). Pengaruh Gaya Belajar dan Keaktifan Siswa terhadap Prestasi Belajar Matematika (Survey Pada SMP Negeri di Kecamatan Klari Kabupaten Karawang). Jurnal Ilmiah Solusi, 1(3): 68-75.

Rusmania, N. (2015). Meningkatkan Kemampuan Berhitung Perkalian Bilangan Ali dengan Menggunakan Media Gambar pada Siswa Kelas II SDN Kalipucang Bantul. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Siagiant. (2017). Pembelajaran matematika dalam perspektif konstruktivisme. Jurnal Pendidikan Islam dan Teknologi Pendidikan, VII(2), 61-73.

Sugiono. (2007). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sunanto, J., et al. 2005. Penelitian Dengan Subjek Tunggal. Bandung: UPI press.

Uno, H. (2007). Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Yang Kreatif Dan Efektif. Jakarta: PT.Bumi Aksara.

Fajrina, Z. N. (2018). Pengaruh Penggunaan Teknik Cross-Line terhadap Kemampuan Representasi Matematis pada Materi Perkalian Kelas III SD Al-Zahra Indonesia. Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Anjarsari, E. (2019). Faktor permasalahan pendekatan saintifik 5M dalam pembelajaran Matematika di SMA. Vygotsky: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 1(1), 12-20.

Febriyanti, R., & Novitasari, N. (2019). Pola Pemecahan Masalah Matematika Pada Siswa yang Berkemampuan Setara. Vygotsky: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 1(2), 56-64.

Downloads

PlumX Metrics

Published

2024-08-31

How to Cite

Nuritasari, F., Septi Dariyatul Aini, Chairul Fajar Tafrilyanto, Sri Indriati Hasanah, & Ema Surahmi. (2024). Mathematics Learning Using Japanese Multiplication Method (JAMED) Solving Multiple Problems Class III Basic Education Students. Vygotsky: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 6(2), 87–98. https://doi.org/10.30736/voj.v6i2.1027