The Effect of Bamboo Dacing Learning Model to Improve Mathematics Learning Outcomes

Authors

  • Dede Apriani Universitas Labuhanbatu
  • Eva Julianti Universitas Labuhanbatu
  • Laili Habibah Pasaribu Universitas Labuhanbatu

DOI:

https://doi.org/10.30736/voj.v7i1.1148

Keywords:

Bamboo Dancing, Mathematics Learning Outcomes, Quasi-Experiment

Abstract

This study aims to determine the learning outcomes of mathematics in class VIII MTS Ponpes Darus Sholihin before and after using the Bamboo Dancing learning model. This research was a quasi-experiment involving two classes, each with 25 students. Data were collected through observation and tests. The results showed that the control class had an average pretest score of 67.72, while the experimental class, after treatment, had a posttest average of 85.76. Statistical analysis (sig = 0.000 < 0.05) confirmed a significant effect, meaning the Bamboo Dancing model improved learning outcomes. This model enhances engagement, understanding, and social skills, making it effective in mathematics learning.

Downloads

References

Ana, S. L. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Bamboo Dancing Pada Materi Koloid Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI SMAN 1 Wanaraya. Jurnal Pendidikan Kimia dan Ilmu Kimia, 2 (2).

Eko Prastya Hati, n. (2021). Meningkatkan hasil belajar matematika materi persamaan garis lurus melalui metode inkuiri pada siswa kelas VIII-D Mts Negeri 4 Jember Semester 1 tahun 2019/2020. Jurnal Ilmiah Pendidikan.

Febriyanti, R., & Novitasari, N. (2019). Pola Pemecahan Masalah Matematika Pada Siswa yang Berkemampuan Setara. Vygotsky: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 1(2), 56-64.

Fiyani, F. N. (2018). Keefektifan Model pembelajaran Bamboo dancing da jigsaw ditinjau dari hasil belajar matematika siswa kelas 4 SD JTAM . Jurnal Teori dan Aplikasi Matematika.

Istarani. (2011). 58 Model Pembelajara Inovatif . Medan: Media Persada.

Julyanti, E. (2016). Upaya Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division Di Kelas VIII Smp Swasta Torgamba. Jurnal Sigma.

Kunardi. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Materi Persamaan Garis Lurus Melalui Model Pembelajarankooperatif Tipe Make A Match. Jurnal Ilmiah Pro Guru.

Lestari, R., Apriani, M. S., Kesuma, R. P., Cahyo, R. D. & Siagian, T. A. (2024). Desain dari Media Pembelajaran "MathArt" Berbasis Android Media Pembelajaran "MathArt" pada Materi Bunga, Diskon, dan Pajak Sederhana di Tingkat Pendidikan Menengah Pertama. Vygotsky: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 6(2), pp. 99-110.

Mohammad, S. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Tipe Bamboo Dancingterhadap Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan.

Nuritasari, F., Tafrilyanto, C. F., Aini, S. D., Hasanah, S. I.& Surahmi, E. (2024). Mathematics Learning Using Japanese Multiplication Method (JAMED) Solving Multiple Problems Class III Basic Education Students. Vygotsky:Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 6(2), pp. 87-98.

Pangestu, I.N & Fathani, A.H (2024). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Sekolah Menengah Atas Berbasis Masalah dengan Pendekatan Pembelajaran Responsif Budaya. Vygotsky: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika. 6(2). pp 111-118

Pasaribu, L. H. (2021). increasing students’ communication skills and independence through realistic mathematics learning assisted by google classroom. Jurnal Pendidikan Matematika, 42-29.

Pasaribu, L. h. (2021). Pengaruh Motovasi, Minat Belajar dan Lingkungan Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa. Jurnal Cendekia, 106-108.

Pasaribu, S. w. (2022). Peningkatan kemampuan berpikir kreatif dan motivasi siswa melalui pembelajaran matematika realistik. Jurnal Cendekia.

PGMI, L. (2009). Pembelajaran Pkn MI. Surabaya: Lapis PGMI.

Poni, L. (2023). Pengaruh Fasilitas Belajar, Motivasi Belajar dan Disiplin belajar terhadap hasil Belajar Mata Pelajaran Humas Kelas XI OTKP Di Smkn Jakarta Barat. Jurnal Media Administrasi, 35-47.

Purwati, A. (2015). Efektivitas Model Pembelajaran Kooeratif Teknik Bamboo Dancing dalam upaya peningkatan Hasil Belajar Pkn siswa Smp N 5 Sleman Yogyakarta. Yogyakarta.

S, P. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Bamboo Dancing Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SMP PAB 2 Helvetia TP 2019/2020. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 8.

Sarumaha, M. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Bamboo Dancing Terhadap Kreativitas Siswa. Jurnal Ilmiah Aquinas.

Sereliciouz. (2021, November). Quipper Blog. Pengertian Persamaan Garis Lurus – Rumus, Grafik dan Soal: https://www.quipper.com/id/blog/mapel/matematika/persamaan-garis-lurus/

Sihombng, D. R. (2012). Perbedaan Model tari Bambu dan Index Card Match Terhadap Hasil Belajar Matematika. SEMNARA.

Siti Chotidja, d. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Tari Bambu Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Fisika SiswaKelas X Sma Negeri 1 Sapuran. Jurnal Berkala Pendidikan Fisika.

Supardi. (2018). Hasil Belajar Matematika SiswaDitinjau dari interaksi Tes Formatif Uraian dan kecerdasan Emosional. Jurnal Formatif.

Zainal, A. (2013). Model-model, Media dan Strategi Pembelajaran Kontekstual (Inovatif. Bandung: Yrama Widia.

Downloads

PlumX Metrics

Published

2025-02-28

How to Cite

Dede Apriani, Eva Julianti, & Laili Habibah Pasaribu. (2025). The Effect of Bamboo Dacing Learning Model to Improve Mathematics Learning Outcomes. Vygotsky: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 7(1), 73–80. https://doi.org/10.30736/voj.v7i1.1148