Deskripsi Berpikir Aljabar Siswa Kelas XI dalam Menyelesaikan Soal Program Linear
DOI:
https://doi.org/10.30736/vj.v1i1.87Keywords:
Berpikir Aljabar, Penyelesaian Masalah, Program LinearAbstract
Berpikir aljabar merupakan salah satu jenis berpikir yang sangat penting dalam mempelajari matematika. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui berpikir aljabar siswa kelas XI dalam menyelesaikan soal program linear. Subjek dalam penelitian ini adalah tiga siswa yang telah diberikan tes kemampuan matematika dan mewakili masing-masing kelompok kemampuan matematika yaitu kemampuan matematika rendah, sedang, dan tinggi. Setelah subjek penelitian ditentukan, maka tiga siswa diberikan soal program linear dan dilakukan wawancara. Hal tersebut dilakukan sebanyak dua kali dalam waktu yang berbeda. Dari hasil tersebut ditemukan sedikit perbedaan, yaitu siswa berkemampuan matematika rendah dalam mencari solusi dari permasalahan tidak menggunakan konsep pada materi program linear dengan benar. Sehingga, hasil tersebut menyarankan kepada pendidik untuk lebih memperhatikan siswa berkemampuan rendah dalam menyelesaikan masalah matematikaDownloads
References
Kieran, Carolyn. (2004). Algebraic thinking in the early grades: What is it?. The mathematics educator. Vol.8, No.1 2004, Pp. 139-151
Kieran, Carolyn. (2017). Seeking, using, and expressing structure in numbers and numerical operations: A fundamental path to developing early algebraic thinking. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-68351-5_4
Kriegler, Shelly. (2008). Just What is Algebraic Thinking? Submitted for Algebraic Concepts in the Middle School A special of Mathematics Teaching in the Middle School. Online. http://math630801teachingofalgebraicconcepts.pbworks.com/f/Just+What+is+Algebraic+Thinking+Kriegler+1-18-11.pdf. Diakses pada tanggal 30 Januari 2019
Krismanto. Al. (2004). Diklat instruktur/pengembang matematika smp jenjang dasar. Yogyakarta: Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Pusat Pengembangan Penataran Guru Matematika
Patton, Barba & Santos, Estella De Los. (2012). Analyzing algebraic thinking using “gues my number†problemsâ€. International journal of instruction. Vol. 5, No. 1. Pp. 5-22
Ratumanan, T.G dan Lauren. (2003). Evaluasi hasil belajar yang relevan dengan kurikulum berbasis kompetensi. Surabaya: Unesa University Press
Windsor, Will. (2010). Algebraic thinking: a problem solving approach. Len sparrow, barry Kissane, and chris hurst (ed), shaping the future of mathematics education proceeding oh the 33rd annual conference of the mathematics education research group of Australasia. John Curtin College of the Art, Fremantle, 3-7 July 2010
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright:
Authors who publish their manuscripts in this Journal agree to the following conditions:
- Copyright of any article on Vygotsky: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika is held solely by the author under the Creative Commons Attribution 4.0 International license (CC BY NC SA).
- Authors can submit papers separately, arrange non-exclusive distribution of manuscripts that have been published in this journal into other versions (e.g. sending to the author's institutional repository, publication in a book, etc.) by acknowledging that the manuscript has been published for the first time in Vygotsky: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika.
License:
Vygotsky: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika is published under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY NC SA). This license permits anyone to copy and redistribute this material in any form or format, compile, modify and develop this material for any purpose as long as it is not for commercial purposes. Additionally, anyone must provide credit and distribute contributions under the license of the creator of the original work.