Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Mahasiswa PGSD dalam Menyelesaikan Soal Statistik
DOI:
https://doi.org/10.30736/vj.v2i1.182Keywords:
pemahaman instrumental, pemahaman relasionalAbstract
Kemampuan pemahaman matematis menurut Skemp dikelompokkan menjadi dua yaitu kemampuan pemahaman instrumental dan relasional. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kemampuan pemahaman mahasiswa PGSD masih kurang. Siswa yang berada pada kategori unggul sudah mampu menyelesaikan soal statistik yang mengkur kemampuan pemahaman instrumental dan relasional. Namun, dalam menyeleasikan soal yang mengkur kemampuan pemahaman relasional masih kurang efektif. Mahsiswa yang berada pada kategori papak dan asor hanya mencapai kemampaun instrumental.Downloads
References
Amir, M. F. (2015). Analisis Kesalahan Mahasiswa Pgsd Universitas Muhammadiyah Sidoarjo Dalam Menyelesaikan Soal Pertidaksamaan Linier. Jurnal Edukasi, 1 (2), 131 – 145.
Kilpatrick, J., Swafford, J., & Findell, B. (2001). Adding it up: helping children learn mathematics. Washington, DC: National Academy Press.
National Council of Teacher of Mathematics. (2014). Principles to Actions: Ensuring Mathematical Success for All. Diakses dari http://www.nctm.org/Conferences-and-ProfessionalDevelopment/Professional-Development-Guides-%28Reflection-Guides%29/Principles-toActions_-Ensuring-Mathematical-Success-for-All
Nurkaeti, N., Turmudi, Karso, Pratiwi, V., Aryanto, S., & Gumala, S. (2019). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Matematis Melalui Pendekatan Open-Ended Berbasis Metakognitif. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan: Literasi Pendidikan Karakter Berwawasan Kearifan Lokal pada Era Revolusi Industri 4.0. http://prosiding.unma.ac.id/index.php/semnasfkip/article/view/156
Rismawati, M. & Hutagaol, A. S. R. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Mahasiswa PGSD STKIP Persada Khatulistiwa Sintang. Jurnal Pendidikan Dasar PerKhasa, 4 (1), 91 – 105.
Skemp, R.R. (1976). Relational Understanding and Instrumental Understanding. Mathematics Teaching, 77, 20 – 26.
Suryana, A. (2015). Analisis Kemampuan Membaca Bukti Matematis Pada Matakuliah Statistika Matematika. Infinity Journal, 4 (1), 84 – 95.
Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright:
Authors who publish their manuscripts in this Journal agree to the following conditions:
- Copyright of any article on Vygotsky: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika is held solely by the author under the Creative Commons Attribution 4.0 International license (CC BY NC SA).
- Authors can submit papers separately, arrange non-exclusive distribution of manuscripts that have been published in this journal into other versions (e.g. sending to the author's institutional repository, publication in a book, etc.) by acknowledging that the manuscript has been published for the first time in Vygotsky: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika.
License:
Vygotsky: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika is published under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY NC SA). This license permits anyone to copy and redistribute this material in any form or format, compile, modify and develop this material for any purpose as long as it is not for commercial purposes. Additionally, anyone must provide credit and distribute contributions under the license of the creator of the original work.