Improving Students’ Writing Ability In Recount Text Through Comic Strips Media At Eighth Grade Students Of Smp Muhammadiyah 1 Tangunan
DOI:
https://doi.org/10.30736/rf.v11i1.685Keywords:
Writing Ability, Recount Text, Comic Strips MediaAbstract
This research aimed to find out the improvement of the students’writing ability in recount text using comic strips media viewed from both generic structure and language use at eighth grade of SMP Muhammadiyah 1 Tangunan. The type of this research was a Classroom Action Research consisted of two cycles. The research subjects were the students of eighth grade in 2021/2022 academic with 20 students. The instruments of this research were writing test and observation sheet. The data analysis indicated that there were some significant achievements in writing after teaching them through Comic Strips Media. It was proved by the improvement of the students’ ability. The mean score in writing ability d-test was 56.82, in cycle I was 63.37 and in cycle II to get improvement 77.18. The students’ improvement from d-test to cycle I was 11.51%, cycle I to cycle II was 21.85%. Based on the data analysis above, it can be concluded that through Comic Strips Media can improve the students’ writing ability in recount text is significantly. The mean score in cycle II is higher than cycle I and the mean score of cycle I is higher than D-Test.
Downloads
References
Asman, Jusran. (2011). Using Visual Comic Strips to Improve the Students’ Writing Ability. Thesis. Makassar. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Makassar. Unpublished
Asrifan, A. (2015). The Use of Pictures Story in Improving Students’ Ability to Write Narrative Composition. International Journal of Languageand Linguistics. 3(4),244-251.
Aziz, M.M. (2015). Improving Students’ Writing Ability through Mind Mapping. Malang: Universitas Brawijaya.
Brown, H. Douglas. 2000. Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy. San Francisco: Longman.
. 2001. Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy. New York: Addison Wesley Longman.
Burns, Anne. 1999. Collaborative Action Research for English Language Teacher.UK: Cambridge University Press.
. 2009. Doing Action Research in English Language Teaching. UK: Routledge.
Conlin, M. L. 1983. Patterns: A Short Prose Reader. New York: Houghton Mifflin.
Creswell, John W. 2012. Educational Research. Pearson: University of Nebraska-Lincoln.
Gerhard. 1983. Paragraph Pattern. New York: Harcourt Brace Javanovich Inc.
Harmer, Jeremy. 1991. The Practice Language Teaching. London: Longman.
Yarber. 1989
Kemmis, S., & McTaggart, R. (2005). Participatory Action Research: Communicative Action and the Public Sphere.
Saifullah. 2009. Improving the Teaching of Writing in Real Class by Using Comic Strips as the Instruction Media. Syaifullah Centre. Retrived from http://Syaifullaheducationinformationcentre blogspot.com/2009/01/contoh_skripsi_bahasa_inggris. Html. On June 17, 2010.
Wening, R. Hesti. (2016).The Role of Picture Series in Improving Students’ Writing Ability. International Conference on Education. 739-746.
Yomtov, N. (2014). How to write a comic book. Ann Arbor, Cherry Lake Publishing
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Penulis yang mempublikasikan naskahnya pada Jurnal ini menyetujui ketentuan berikut:
- Hak cipta pada setiap artikel adalah milik penulis, dan penulis mengakui bahwa Reforma : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran berhak sebagai pihak yang mempublikasikan pertama kali dengan lisensi Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
- Lisensi ini mengizinkan setiap orang untuk:
- Berbagi — menyalin dan menyebarluaskan kembali materi ini dalam bentuk atau format apapun;
- Adaptasi — menggubah, mengubah, dan membuat turunan dari materi ini untuk kepentingan apapun, termasuk kepentingan komersial.
Berdasarkan ketentuan berikut:
- Atribusi —Mereka harus mencantumkan nama yang sesuai, mencantumkan tautan terhadap lisensi, dan menyatakan bahwa telah ada perubahan yang dilakukan. Mereka dapat melakukan hal ini dengan cara yang sesuai, namun tidak mengisyaratkan bahwa pemberi lisensi mendukung Mereka atau penggunaan Mereka.
- BerbagiSerupa — Apabila Mereka menggubah, mengubah, atau membuat turunan dari materi ini, Mereka harus menyebarluaskan kontribusi Mereka di bawah lisensi yang sama dengan materi asli.
- Tidak ada pembatasan tambahan — Mereka tidak dapat menggunakan ketentuan hukum atau sarana kontrol teknologi yang secara hukum membatasi orang lain untuk melakukan hal-hal yang diizinkan lisensi ini.
- Penulis dapat memasukan tulisan secara terpisah, mengatur distribusi non-ekskulif  dari naskah yang telah terbit di jurnal ini kedalam versi yang lain (misal: dikirim ke respository institusi penulis, publikasi kedalam buku, dll), dengan mengakui bahwa naskah telah terbit pertama kali pada Reforma : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran