Improving Project-Based Skills and Science Learning Outcomes of Learners through Project-Based Learning Model in Class VII-D SMP Negeri 1 Bojonegoro
DOI:
https://doi.org/10.30736/seaj.v5i2.810Abstract
Downloads
References
Adryani, Ryani. 2016. Instrumen Penilaian Proyek dan Perangkat Pembelajaran Keterampilan Berpikir Kreatif. Yogyakarta: PPs Pendidikan IPA.
Anggraena, Yogi., dkk. (2022). Pembelajaran dan Asesmen Pendidikan Anak Usia Dini, Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia.
Ariyana, Yoki., dkk. (2018). Buku Pegangan Pembelajaran Berorientasi pada Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi. Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 104 tahun 2014 tentang Penilaian Hasil Belajar oleh Pendidik pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. 2014. Jakarta : Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Dewi, I. S., & Dewi, D.A.K., (2023). Implementation of Animation Video Media with the help of the Animeker Application to Improve Student Learning Outcomes. Science Education and Application Journal, 5(1), 16-25.
Djajadi, Muhammad. (2019). Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research). Yogyakarta: Arti Bumi Intaran.
Doppelt, Y. (2003). Implementation and Assessment of ProjectBased Learning in a Flexible Environment. International Journal of Technology and Design Education, 13, 255–256.
Fikri, Huriyatul. (2020). Penilaian Keterampilan Proyek. Borneo : Jurnal of Islamic Studies, 3(2), 156-165.
Gülbahar, Y., & Tinmaz, H. (2006). Implementing Project-Based Learning And E-Portfolio Assessment In an Undergraduate Course. Journal of Research on Technology In Education, 38, 309–327.
Hamidah, H., dkk. (2019). Modul Model Pembelajaran Berbasis Proyek Berorientasi HOTS. Jakarta: SEAMEO QTEP
Humisar. (2022). Meningkatkan Keterampilan Berbasis Proyek dan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) Dalam Materi Reproduksi Tumbuhan di Kelas IX.2 SMP Negeri 6 Batam. BIODIDAK, 2 (2), 100-109.
Lies Wahyuni dan Mamat Ruhimat. (2018), Pengembangan Model Penilaian Projek untuk Mengukur Aspek Psikomotor pada Mata Pelajaran Geografi, Bandung: Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 27(1), 76-86.
Made, N., Suranti, Y., & Sahidu, H. (2016). Pengaruh Model Project-Based Learning Berbantuan Media Virtual Terhadap Penguasaan Konsep Peserta didik pada Materi Alat-alat Optik. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, II (2), 73–79.
Mahasneh, A. M., & Alwan, A. F. (2018). The Effect of Project Based Learning on Student Teacher Self-efficacy and Achievement. International Journal Of Intruction, 11(3), 511–524.
Mihardi, S., Harahap, M. B., & Sani, R. A. (2013). The Effect of Project-Based Learning Model with KWL Worksheet on Student Creative Thinking Process in Physics Problems. Journal of Economics and Sustainable Development, 4(18), 93–107.
Majid, A. (2014). Penilaian Autentik: Proses dan Hasil Belajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Majid, A., Rochman, C. (2014). Pendekatan ilmiah dalam Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Nanda, Indra., dkk. (2021). Penelitian Tindakan Kelas untuk Guru Inspiratif. Indramayu : Penerbit Adab.
Nurazmiyati. (2019), Pengembangan Penilaian Proyek Untuk Mengukur Keterampilan Pemecahan Masalah Peserta Didik Di Kelas V Mi Darul Hikmah Makassar. Jurnal Ilmiah Madrasah Ibtidaiyah, 1(1), 8-15.
Purnomo, H., & Ilyas, Y. (2019). Tutorial Pembelajaran Berbasis proyek. Yogyakarta: K-Media.
Ratnawati, H., dkk. (2017). Menyusun Laporan Hasil Asesmen Pendidikan di Sekolah: Referensi untuk Pendidik, Mahasiswa, dan Praktisi Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press.
Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Amalia, Yushinta et. all. (2021). The Effectiveness of using the Project-Based Learning Module Viewed from The SEPs Skills of Students. Science Education and Application Journal, 3(1) 52-59.
Septaria, K., & Fatharani, A. (2022). Manga versus webtoon: Alternative science learning module based on Dr Stone. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 8(1), 11-22.
Septaria, K., Fatharani, A., & Yasa, A. D. (2022). COVID-19 is a Conspiracy Disease? Diagnostic Mental Models and Students' Cognitive Abilities. Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Ilmu Pendidikan: E-Saintika, 6(1), 18-32.
Septaria, K. (2023). MEDIA ULAR TANGGA DAN LITERASI: ANALISIS PENGARUH PADA MATERI MITIGASI BENCANA BANJIR PADA SISWA SEKOLAH MENENGAH PERTAMA. SPEKTRA: Jurnal Kajian Pendidikan Sains, 9(1), 1-13.
Septaria, K., & Dewanti, B. A. (2022). Analisis kepuasan mahasiswa Pendidikan IPA menggunakan learning management system Brightspace pada matakuliah Mitigasi Bencana. JIPVA (Jurnal Pendidikan IPA Veteran), 6(1), 19-33.
Sufyadi, Susanti., dkk. (2021). Pembelajaran Paradigma Baru. Jakarta: Pusat Asesmen dan Pembelajaran Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi.
Supriyadi. (2018). Upaya Meningkatkan Keterampilan Berbasis Proyek dan Hasil Belajar IPA dengan Menerapakan Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) Materi Reproduksi Tumbuhan di Kelas IX SMP Negeri 1 Stabat. Jurnal Pelita Pendidikan, 6(4), 274-278.
Suwito, D. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa pada Kompetensi Dasar Aksi Dan Reaksi Gaya SMK Negeri 7 Surabaya. JTPM, 11(1), 38-43.
Widayati, Ani. 2008. Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 6(1), 87-93.
Winda A, Nova Silvia, Nurhizrah Gitituati. (2021). Program Merdeka Belajar, Gebrakan Baru Kebijakan Pendidikan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1977-1982.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.