Effectiveness of Word Craft Teaching Media in English Learning at Senior High School 3 Lamongan
DOI:
https://doi.org/10.30736/reforma.v15i1.1209Keywords:
word craft, argumentative text learning, english teaching, Problem Based LearningAbstract
This study aims to examine the effectiveness of Word Craft as a medium for learning English argumentation at SMA Negeri 3 Lamongan. This research used qualitative method with contrutivist approach. The sample of this study was 72 students consisting of 36 students of grade XI-9 and 36 students of XI-12 from SMA Negeri 3 Lamongan. Data were collected through participant observation and interviews. Data were analyzed using thematic analysis. Word Craft is an innovative learning media that combines two approaches, namely Problem Based Learning (PBL) and Project Based Learning (PjBL). This media helps students develop critical thinking and argumentation writing skills through meaningful and contextual projects. The results showed that the use of Word Craft media was effective and showed significant improvement in students' cognitive processes, especially in composing argumentative texts. Through this media, students are invited to explore controversial topics, collect supporting evidence, and build logical arguments. The constructivist approach in this medium encourages students to actively construct knowledge through experience with the teacher as a provider of tailored support. The research conclusion emphasizes that Word Craft not only improves students' understanding of argumentation structure, but also prepares them to think critically, participate critically in academic discussions. English teachers can use Word Scaft media as an interactive learning media can substantially improve students' ability to organize and produce coherent argumentative texts. This research is expected to be a reference material for teachers to use interactive learning media with different subjects
Downloads
References
Abdjul, T. (2019). Buku Model Pembelajaran Rylezer. Politeknik Gorontalo. https://repository.ung.ac.id/get/karyailmiah/5462/Tirtawaty-Abdjul-Buku-model- pembelajaran-Ryleac.pdf
AGINTAYANI, A. (2022). Project Based Learning Berbantu Metode Mindmapping Dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Bahasa Inggris. SECONDARY: Jurnal Inovasi Pendidikan Menengah, 2(4), 471–478. https://doi.org/10.51878/secondary.v2i4.1660

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Frisca Adisty Abelinda, Suanah Sevira Maghfiroh, Uswatun Khasanah, Hidayatus Syifa, Muhammad Nawfan Belief, Fatikhatul Lely An-Nisa, M Ulul Albab, Inajati Masfufah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Penulis yang mempublikasikan naskahnya pada Jurnal ini menyetujui ketentuan berikut:
- Hak cipta pada setiap artikel adalah milik penulis, dan penulis mengakui bahwa Reforma : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran berhak sebagai pihak yang mempublikasikan pertama kali dengan lisensi Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
- Lisensi ini mengizinkan setiap orang untuk:
- Berbagi — menyalin dan menyebarluaskan kembali materi ini dalam bentuk atau format apapun;
- Adaptasi — menggubah, mengubah, dan membuat turunan dari materi ini untuk kepentingan apapun, termasuk kepentingan komersial.
Berdasarkan ketentuan berikut:
- Atribusi —Mereka harus mencantumkan nama yang sesuai, mencantumkan tautan terhadap lisensi, dan menyatakan bahwa telah ada perubahan yang dilakukan. Mereka dapat melakukan hal ini dengan cara yang sesuai, namun tidak mengisyaratkan bahwa pemberi lisensi mendukung Mereka atau penggunaan Mereka.
- BerbagiSerupa — Apabila Mereka menggubah, mengubah, atau membuat turunan dari materi ini, Mereka harus menyebarluaskan kontribusi Mereka di bawah lisensi yang sama dengan materi asli.
- Tidak ada pembatasan tambahan — Mereka tidak dapat menggunakan ketentuan hukum atau sarana kontrol teknologi yang secara hukum membatasi orang lain untuk melakukan hal-hal yang diizinkan lisensi ini.
- Penulis dapat memasukan tulisan secara terpisah, mengatur distribusi non-ekskulif  dari naskah yang telah terbit di jurnal ini kedalam versi yang lain (misal: dikirim ke respository institusi penulis, publikasi kedalam buku, dll), dengan mengakui bahwa naskah telah terbit pertama kali pada Reforma : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran